Už od nepamäti sa vedú
diskusie na tému, ktorý z nástrojov na meranie a vyhodnocovanie
efektivity PR je ten NAJ...Najúčinnejší, najspravodlivejší, najlepší...
Jedným z prístupov je
Barcelonská deklarácia princípov tohto merania. Bola schválená 19.júla 2010 významnými
asociáciami ako Global Alliance, ICCO, Institute for Public Relations, Public
Relations Society of America a AMEC US & Agency Leaders Chapter.
Prijatím tejto deklarácie ako
základnej a kľúčovej metodiky sa partneri Worldcom zaviazali, že
nasledovných sedem princípov bude pre nich vždy predpokladom dosiahnutia
štandardov kvality poskytovaných služieb klientom. Tu sú:
1. Najdôležitejším je stanoviť
si ciele a spôsob merania.
2. Klásť dôraz na
vyhodnocovanie výsledkov, nie na meranie výkonu.
3. Pokiaľ je to možné, mal by
byť hodnotený vplyv na obchodné výsledky.
4. Hodnotenie médií si
vyžaduje kvantitu aj kvalitu.
5. AVE nie sú hodnoty PR.
6. Sociálne médiá – nie len,
že môžu, oni musia byť súčasťou vyhodnocovania
7. Pre dobré meno je prvoradá transparentnosť a opakovateľnosť.
Meranie účinnosti PR kampaní je veľmi horúcou
témou. Venujú sa jej účastníci konferencií aj summitov, ale zatiaľ ešte nie je
povinnou prezentáciou projektov. V najlepšom prípade agentúry ponúkajú na
základe požiadavky zákazníka niekoľko snímok o metodike riešenia
a hodnotení. Prijatie barcelonských zásad je v podstate nádejou, že
táto časť PR kampaní nebude len nástrojom zodpovednosti, ale taktiež
efektívneho plánovania a rozvíjania celých PR programov. Je dôležité, aby meranie
PR nebolo len o počítaní mediálnej hodnoty výstupov, ale bolo naviazané na
celkové ciele, ktoré si klient stanoví na začiatku. Nesmieme zabúdať,
o čom PR v skutočnosti je. PR sa nerobí LEN preto, aby sa témy
súvisiace s klientom spomínali v médiách, ale aby klient napĺňal
svoje obchodné ciele a dosahoval podstatu toho, prečo jeho firma vznikla.
ZISK. Rozhodne nie je cieľom, aby sa o klientovi písalo v čo
najväčšom počte médií, ktoré sú mnohokrát nerelevantné a pôsobia len na
dosiahnutie „wau efektu“. Meranie „ Share of Voice“ alebo mapovanie povedomia
o značke/produkte/službe pred a po, to je jednou z ciest. Je
dôležité si uvedomiť, že sila PR je v práci s verejnosťou a jej
citlivým vnímaním všetkého naokolo. Nie je dôležité, aby klient na svojich
potenciálnych zákazníkov odvšadiaľ „vykúkal“ , ale aby sa vybudoval jeho
pozitívny imidž a verejnosť vnímala jeho produkty či služby ako svoj
prínos.
Žádné komentáře:
Okomentovat