Ruku na srdce: jak často slyšíte, že některý kolega z oboru vytvořil
pro svého klienta hodnotný vztah s bloggery? Určitě spíše zřídka. Většina
public relations profesionálů v tom není příliš úspěšná. Ano, blogosféra
je svébytné on-line prostředí, nicméně velmi důležité v rámci dobrých
vztahů s jejími protagonisty. Rozhodně zde ale nemluvíme o „jednorázových
akcích“, kdy se nám zadaří mít zmínku o klientovi právě v tom správném postu
na onom vytouženém blogu. Důležité totiž je mluvit o tom, co je třeba dělat poté, abychom nastartovali trvalý dialog s bloggerem.
Jak tedy vytvořit smysluplný profesionální vztah ze všech těch e-mailů,
tweetů nebo komentářů, které si s bloggery vyměňujeme? Nemělo by to být
tak těžké, jak se může na první pohled zdát. Budování vztahů s tradičními
médii totiž využívá téměř ty samé „páky“ – od důkladného průzkumu a analýzy až
po poskytování užitečných a vhodných informací pro zajištění maximální pravděpodobnosti
jejich publikace.
I přes to však většina z nás stále nevnímá komunikaci s bloggery
jako rovnocennou se vztahy s profi novináři. Proč? Možné je nám to stále
prostě cizí… nebo si myslíme, že je možné dostat se blogům na kobylku pomocí
nástrojů jako Technorati, Alltop nebo BuzzStream… ale s největší
pravděpodobností prostě máme pocit, že den na to nemá dost hodin. Na důvodech a
výmluvách ale příliš nesejde. Vaši klienti si zaslouží víc!
Pro začátek uděláte PR profesi velkou službu, když se vyhnete těmto chybám:
nezahrnujte bloggery spoustou materiálů, o které nemají zájem, a vyhněte se
byznysové hantýrce. Prostě se snažte neudělat špatný první dojem. Naopak se
snažte vyvolat dobrý pocit hned na začátku. Například těmito devíti způsoby:
Čtěte: To je nejdůležitější krok, který také nejvíce láká k vynechání. Jen čtením vybraných blogů ale zjistíte, o co má váš cíl skutečně zájem a co jej motivuje.
Segmentujte: Identifikujte úzký okruh klíčových trendsetterů, které můžete detailně poznat, namísto plošného oslovování velké množiny bloggerů.
Analyzujte: Vytvořte si jednoduché schéma, které charakterizuje vaše VIP bloggery. Základními charakteristikami by měly být 1) typ obsahu, tedy preference, 2) frekvence produkovaných postů, 3) postavení v komunitě dané blogosféry, 4) jejich vlastní marketingové aktivity a 5) relevantní vztahy s lidmi z PR oboru
Hledejte souvislosti: Zajímejte se o to, co se děje v komentářích příspěvků, které se zabývají vaším tématem. Prověřujte si relevantní klíčová slova pomocí monitorovacích nástrojů. Pochopíte aktuální trendy v konverzacích, které so točí okolo vašich témat.
Stopujte: Bloggeři jsou zpravidla činní i na jiných on-line platformách. Najděte je, spojte se s nimi, věnujte pozornost jejich aktivitě.
Dávejte: Jakmile přijdete na to, co je zajímá, začněte přemýšlet o způsobu, jak jim zprostředkovat dobré zdroje. Jinak řečeno, začněte být nezištně ochotní. Poskytujte jim na míru rady od odborníků, data z průzkumů nebo nabídněte exkluzivitu materiálu, který dostanou v předstihu před novináři z tištěných médií.
Angažujte se: Komentujte jejich posty a interagujte s nimi na různých sociálních platformách. Buďte tam, kde jsou oni.
Mějte prozumění: Většina bloggerů má tuto činnost jako koníčka vedle svého zaměstnání. Nemají tedy moc času. Snažte se pro ně zkrátit všechna zasílaná sdělení na minimum.
Vstřebávejte: Blogger je součástí komunity. Jak dobře tuto skupinu lidí znáte právě jako komunitu? Kdo jsou lídři? O čem mluví v komentářích? Kde a jak sdílejí svůj obsah? Nasávejte atmosféru a lépe pochopíte, co je motivuje. Díky tomu se vám podaří vybudovat smysluplný vztah s tímto zvláštním světem.
Žádné komentáře:
Okomentovat